Quando a religião sobe ao palco: Uma análise das contestações católicas à encenação de “Jesus Cristo Superstar”
DOI:
https://doi.org/10.4013/csu.2019.55.2.06Abstract
Este artigo procura mapear a controvérsia surgida com a exibição da peça “Jesus Cristo Superstar”, em São Paulo, no ano de 2014. Passando por uma breve revisão histórica sobre as relações ambíguas entre as esferas de sentido religiosa e artística (no sentido weberiano), busca-se explicitar as principais categorias discursivas e estratégias de ação mobilizadas pelos agentes religiosos que procuraram barrar a exibição da referida peça teatral. Por fim, mostra-se como a noção de “blasfêmia” é utilizada para colocar o próprio ideal de laicidade no centro do debate.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I grant the journal Ciências Sociais Unisinos the first publication of my article, licensed under Creative Commons Attribution license (which allows sharing of work, recognition of authorship and initial publication in this journal).
I confirm that my article is not being submitted to another publication and has not been published in its entirely on another journal. I take full responsibility for its originality and I will also claim responsibility for charges from claims by third parties concerning the authorship of the article.
I also agree that the manuscript will be submitted according to the journal’s publication rules described above.