Guerrilla Tours: Musical entrepreneurship strategies overseas in rock circuits

Authors

  • Luiza Bittencourt Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.4013/csu.2017.53.3.06

Abstract

This article aims to analyze the strategies employed by Brazilian rock bands with regard to touring abroad from an entrepreneurship perspective (Schumpeter, 1982; Timmons, 1985; Dornelas, 2007), in order to understand how the formation of an international audience occurs. In this context, we seek to discuss the concept of “independent musician” and introduce the notion of “entrepreneurial musician”. The methodology used involved bibliographical revision, interviews with a musician from the band Autoramas, as well as monitoring of social networks and the press in matters related to the tours of such group.

Keywords: entrepreneurship, music, rock.

Author Biography

Luiza Bittencourt, Universidade Federal Fluminense

Doutoranda em Comunicação na Universidade Federal Fluminense e mestra pela mesma instituição, onde desenvolve pesquisa relacionada a novos modelos de negócios e internacionalização na área musical. Formada pela Faculdade de Direito da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005), possui especialização em Direito do Entretenimento pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2006) e em Empreendedorismo Musical pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2007); e Pós-Graduação em Direito da Propriedade Intelectual pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2008). Pesquisadora associada ao LabCult  – Laboratório de Pesquisa em Culturas Urbanas e Tecnologias. Coordenadora de projetos da Ponte Plural.

Published

2017-09-06

Issue

Section

Dossiê: Artes e criatividade: identidades e diferenças entre o local e o global