Political awareness and theoretical practice in teaching sociology: an experience report

Authors

  • Robson da Costa de Souza Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Jefferson Evânio da Silva Universidade Federal de Pernambuco
  • Joanildo Albuquerque Burity Fundação Joaquim Nabuco (Fundaj)

DOI:

https://doi.org/10.4013/csu.2020.56.2.11

Abstract

This article will initially deal with the importance of Socio Philosophical Studies in the context of high school teaching/learning processes, problematizing, from a broader discussion on school institutionalization, the epistemological and political issues involvedboth in the debate about the presence of disciplines such as Sociology and Philosophy in basic education as well as in the discussion on the use of methods and techniques for teaching sociological theories among students in the school system. Having as reference the experiences reported (and developed) in the scope of a discipline of Theories of Social Sciences offered by a Professional Master’s Degree, in the City of Recife (PE), we will then see how teaching sociology, in the school context, is related to the universe of research and knowledge production in Human Sciences, in general, and Social Sciences, in a specific way. Finally, we will bring the most general elements about a problematization of the challenges created by the recent curricular flexibilization in high school, regulated by Law nº 13.415 / 2017.


Keywords: School sociology; Post-structuralism; Curricular flexibility

Author Biographies

Robson da Costa de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP/ São Bernardo do Campo/ SP). Também possui graduação em Teologia pelo Centro Universitário Metodista Bennett (RJ) e mestrado em Ciências da Religião pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP/ São Bernardo do Campo/ SP). Tem experiência em ensino, pesquisa e extensão, na educação básica e em nível de graduação (e de pós-graduação), atuando principalmente em: Ciências Sociais, Ciência(s) da Religião, Sociologia da Religião, Relações de Gênero e Teoria Sociológica.

Jefferson Evânio da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e Mestre em Ciências Sociais pela Fundação Joaquim Nabuco (Fundaj). Tem atuado principalmente nas seguintes áreas: currículo, livros didáticos, história da educação, ensino de história e de sociologia.

Joanildo Albuquerque Burity, Fundação Joaquim Nabuco (Fundaj)

Doutor em Ciência Política pela Universidade de Essex, Inglaterra. É pesquisador da Fundação Joaquim Nabuco (Fundaj); professor, vice-coordenador nacional e ex-coordenador do Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional (Profsocio) na Fundaj; e professor dos programas de pós-Graduação em Sociologia e em Ciência Política da Universidade Federal de Pernambuco. Entre seus temas principais de interesse estão religião e política e teoria social e política pós-estruturalista.

Published

2020-11-05