Anthropology and education: A dialogue on anthropology teaching experiences in teacher training courses and their challenges

Authors

  • Ceres Karam Brum UFSM
  • Suzana Cavalheiro de Jesus UNIPAMPA - RS

DOI:

https://doi.org/10.4013/csu.2018.54.2.09

Abstract

Inspired by the Tim Ingold reflexions on knowledge systems (2000), about Anthropology and Education (2008a, 2008b) and the way for the maze and the labyrinth (2015), this work intends to dialogue about the place of anthropology in teacher education in Brazil. Our goal is to propose a discussion about the characteristics of the processes of teaching and learning occurring in undergraduate courses for teachers, dialoguing with the limitations imposed by the Hermetic conception of education translated in the maze metaphor also proposed by Ingold (2015). The analysis will take place from the experiences of the authors in these formative contexts and research carried out under Anthropology of Education in Brazil. Jesus, based on his teacher training, argues about the need to think the teaching of anthropology from a reflection on knowledge systems. Brum reflects on the opening of multiple educational pathways provided by the anthropology of education at the Federal University of Santa Maria.

Keywords: Education, anthropology, undergraduate, curriculum, higher education, teacher training.

Author Biographies

Ceres Karam Brum, UFSM

Possui graduação em Ciências Jurídicas e Sociais pela Universidade Federal de Santa Maria (1991), graduação em História pela Universidade Federal de Santa Maria (1996), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1998), mestrado em Integração Latino – Americana pela Universidade Federal de Santa Maria (1999) e doutorado em Antropologia Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005), com estágio acadêmico na École des Hautes Études en Sciences Sociales (2003-2004) e pós-douorado júnior em História Ibero-Americana pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2005). Em 2010 desenvolveu a pesquisa de pós-doutorado Maison du Brésil: um território Brasileiro em Paris na École Normale Superieur de Paris É professor adjunto da Universidade Federal de Santa Maria, no Departamento de Ciências Sociais e no Mestrado em Ciências Sociais. Tem experiência de pesquisa na área de Antropologia e História, com ênfase em Antropologia da Educação e Antropologia Urbana. Atua principalmente nos seguintes temas: nação e região, mito, imaginário, representações, memória, educação, Missões Jesuítico-Guaranis e tradicionalismo gaúcho. É autora do livro Esta terra tem dono: representações do passado missioneiro no Rio Grande do Sul. Santa Maria: Editora da UFSM, 2006

Suzana Cavalheiro de Jesus, UNIPAMPA - RS

Doutora em Antropologia Social pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Possui Graduação em Educação Especial, Graduação em Sociologia, Especialização em Gestão Educacional e Mestrado em Ciências Sociais, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus Dom Pedrito. Tem experiência na área de Antropologia, com ênfase em Etnologia Indígena e Antropologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: teorias indígenas do conhecimento, educação escolar, educação do campo, infância e políticas públicas.

Published

2018-09-28

Issue

Section

Articles