Technological appropriations in peripheral musical segments: The case of independent rock of Teresina

Authors

  • Thiago Meneses Alves Universidade do Porto

DOI:

https://doi.org/10.4013/csu.2018.54.2.08

Abstract

The general goal of this article is to analyze the implications of recent changes in the music culture for the independent musical contexts based far from the main political, economic, and media centers, from a research about the independent rock in Teresina, capital of the Brazilian state of Piauí. More specifically, our goal is to discuss the role of technological appropriations in the increase of the production in this kind of artistic-musical context. The main argument is that the independent rock of Teresina has reached a relative stage of specificity and autonomy thanks to the opportunities open for the technologies of information and communication, which provides the conditions to the construction of a big catalog of works. However, the permanence of old problems, linked to financial sustainability, as well as the emergence of new obstacles, linked to the visibility of this kind of production in an abundant and super segmented cultural market, still configure some of the big challenges to be surpassed.

Keywords: music culture, new technologies of information and communication, independent rock, Piauí, Teresina.

Author Biography

Thiago Meneses Alves, Universidade do Porto

Doutorando em Sociologia pela Universidade do Porto (Portugal) (2013-atualmente). Possui Mestrado em Comunicação e Cultura realizado na Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO-UFRJ) (2011-2013) e graduação em Comunicação Social/ habilitação em Jornalismo realizado na Universidade Federal do Piauí (UFPI) (2004-2008). Possui trabalhos centrados na abordagem da música popular e inseridos nos domínios da Comunicação e da Sociologia. Possui experiência no mercado de comunicação do Piauí, tendo atuado nas áreas de webjornalismo e assessoria de imprensa (2007-2010). Além disso, atuou também no movimento cultural do Piauí, nomeadamente no âmbito da circulação e promoção de novos artistas (música) naquele estado (2012-2013).

Published

2018-09-28

Issue

Section

Articles