Human agency and structure over Structuration’s Theory

Authors

  • Flavia Galindo UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.4013/csu.2015.51.2.02

Abstract

Permanent changes of social life require reflections that address the contextualized individual actions and collective transformative reality. The theory of structuring ponders individual action and the course of collective action, trying to break the socialized sub and hyper prospects of the man. In its conception, ordinary life has a special importance as the vital fabric on social’s life, making it especially important for (re)thinking social praxis with the proposition of new concepts for agency and structure. Thus, we see that the theory of structuring debates the limits and possibilities of the agency as a way of dealing with external phenomena to individuals in the field of human relations. In the Theory of Structure, the agency is linked with three possibilities concerning the structure, systems and structurizing ways, which places it in a contextualized way, showing the possibilities of being operationalized in empirical data.

Keywords: agency, structure, Theory of Structuration.

Author Biography

Flavia Galindo, UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Ciências Sociais (CPDA – UFRRJ), possui mestrado em Gestão e Estratégia em Negócios (UFRRJ), MBA pelo Instituto COPPEAD/UFRJ com especialização em Varejo pela Universidade de San Diego (EUA) e Pós Graduação em Propaganda e Marketing pela ESPM-RJ. Como pesquisadora, tem especial interesse pelo desenvolvimento de pesquisas sobre o consumo e marketing. É professora da Área Mercadológica no ICHS – Instituto de Ciências Humanas e Sociais da UFRRJ – Campus Seropédica, coordena a disciplina de Gestão de Marketing do CEDERJ e atuou na área de relações com o mercado, tendo desempenhado funções na área de Marketing para algumas organizações. É conselheira editorial da Revista Comunicação 360º e do Site Nós da Comunicação, associada à ABRAPCORP e membro dos Grupos de Pesquisa “Estudos do Consumo’ e “Estratégias de inovação na Organização do Trabalho”, ambos registrados no CNPQ.

Published

2015-01-07

Issue

Section

Dossiê: Revisões teórico-metodológicas em Sociologia