Applied Humanities and Social Sciences in basic education: Neoliberalism, Multiculturalism and other (im)possible dialogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/csu.2022.58.2.02

Keywords:

Applied Humanities and Social Sciences, Curriculum, Basic education, Neoliberalism, Liberal Multiculturalism

Abstract

Considering the recent changes in the Basic Education curriculum in Brazil, as well as its impacts on the production of the discourses present in the textbooks that form the collections of Applied Social and Human Sciences, we discuss the logics that organize contemporary modes of political subjectivation, at the intersection of two distinct discursive formations (neoliberalism and multiculturalism). Based on an analysis of 4 (four) contemporary textbooks, and in dialogue with contributions of post-structuralist discourse theory and elements of Foucauldian discourse analysis, the text discusses processes of equivalence and differentiation between those discursive formations, aiming to demonstrate the way in which neoliberal discourse seeks to instrumentalize the grammar of the social sciences and multiculturalism to constitute a form of political subjectivity marked by the desire for “symbolic reconciliation”, under the signs of “exchange”, “mixture” and “hybridization” of forms of being in the world.

Author Biographies

Jefferson Evânio da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e mestre em Ciências Sociais pela Fundação Joaquim Nabuco (Fundaj). Também é membro do Laboratório de Estudos de Religião e Política (Laberp/Fundaj/UFPE) e pesquisador colaborador do Núcleo de História e Linguagens Contemporâneas, da Universidade Estadual da Paraíba (Nuhlc/ UEPB). Seus temas de pesquisa são: Ensino de Sociologia, literatura didática, identidades e subjetivação política.

Robson da Costa de Souza, Instituto Federal do Sertão Pernambucano

Doutor em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e mestre em Ciências da Religião pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Atualmente é professor de Sociologia no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano (IFSertãoPE/ Campus Ouricuri), membro do Grupo de Pesquisas Sertão Filosófico (IFSertãoPE) e coordenador do projeto “Ciências Humanas e Sociais Aplicadas na Educação Básica: uma Análise dos Livros Didáticos” (IFSertãoPE). Tem experiência em ensino e pesquisa, no Ensino Médio e em nível de graduação (e de pós- graduação), atuando principalmente em: Ciências Sociais, Ciência(s) da Religião, Sociologia da Religião, Relações de Gênero e Teoria Sociológica.

Joanildo Burity, Fundação Joaquim Nabuco

Doutor em Ciência Política pela Universidade de Essex, Inglaterra. É pesquisador titular da Coordenação de Estudos de Cultura, Identidade e Memória e professor do Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional (Profsocio) da Fundação Joaquim Nabuco e professor dos Programas de Pós-Graduação em Sociologia e em Ciência Política da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Entre seus temas principais de interesse estão religião e política e teoria social e política pós-estruturalista.

Published

2023-02-17